maanantai 4. elokuuta 2014

Lomalla lomalla

Pieni maiseman vaihdos tekee aina hyvää. Pääsee mm. irti rutiineista, joita on kotona. Meille se oli tällä kertaa matka Viroon Saarenmaalle Kuresaareen. Sellainen mukava mummopakettimatka :D Eli bussillinen eläkeläisiä seurana. Rauhallista oli ainakin bussissa. Matka kesti vain to-su eli kolme yötä perillä. Se oli kyllä ihan tarpeeksi, koska Kuresaari on pieni paikka, mutta siitäkin huolimatta todella viihtyisä. Se vain tuli kierrettyä läpi aika täysin parissa päivässä. Jos menee pidemmäksi aikaa Saarenmaalle kannattaa varmasti käydä siellä muuallakin.

Matkaan lähdettiin torstaina aamulla anivarhain, meille, eli ennen yhdeksää. Paatti viroon lähti 10:30 ja Tallinnasta lähti bussikuljetus. Bussimatka kesti nelisen tuntia, mutta maisemat olivat mahtavat, kun ei ole ennen nähnyt. Melkoista ukkostakin oli mennessä. Köröttelyn katkaisi mukavasti 30 min lauttamatka mantereelta Saarenmaalle. Vähän sen jälkeen oli vielä hieno silta. Siitä ei kestänyt enää kauaa matkaaminen.

Silta, auton tuulilasin läpi

Maisemaa sillalta, ikkunan läpi
Hotellimme oli Grand Rose Spa. Hotellin sivuilla kerrotaan "Jopa parhaimmista ruusutarhoista ei löydy kahta samanväristä ruusulajiketta, samoin myös meiltä ei löydy kahta identtistä hotellihuonetta." Huoneemme oli todella kaunis ja siisti ja sisäpihalle eli hiljaista oli, ehkä siellä nukutti myöskin harvinaisen hyvin sen takia.

Melkoinen kristallihärpäkelamppu hotellin aulassa, kelpais mullekin

Kun kristallikruunun ihailemisesta oli toivuttu, pystyin ihastelemaan muutakin

Ihana

Huoneessa oli söötti puhelinkin

Sisäpihalle
Ensimmäisenä syöksyimme tietysti syömään jonnekin. Paikka löytyi läheltä, La Perla, ja myöhemmin selvisi, että kaikki oli siinä pääkadun varrella 1 km sisällä :D

Ravintolan terassinäkymää
Kun vatsa oli täynnä syöksyimme testaamaan hotellin kylpylää. Se oli kiva erilaisine saunoineen. Pääsimme sinne vielä ihan huoneemme vierestä. Sen jälkeen kävimme hotellin terassilla umpiväsyneinä hörppäämässä lasilliset. Minä punaviiniä ja teräsmies olutta.

Aamulla koitimme herätä ajoissa, että pääsisimme spa hoitojen jälkeen rannalle. Sitä ennen harhauduimme kuitenkin kiertelemään niitä kylän kauppoja. Se mikä sitten nauratti jälkeenpäin, että normi vaatekaupassa en jaksa edes katsoa naisten vaatteita ym, mutta sitten urheiluvaatteet kun sattui kohdalle ostin niitä ison kasan :D No Suomessa on vähän heikko tarjonta Niken Dri Fiteissä naisille ja jos niitä on, niin hinta on tähtitieteellinen, sori vaan Suomen urheiluvaateliikkeet. Ostin siis kaksi paitaa, juoksushortsit, 3/4 trikoot ja lippiksen. Happy happy.

Sitten lähdettiin kävelemään rantaa kohti hotellilenkin jälkeen. Rantaan oli ~ 800 m ja pari nättiä puistoa sattui kohdalle. Linnaa tyydyimme katselemaan ulkoapäin vielä tänään, mutta siihen tutustuminen oli myöskin suunnitelmissa. Rannalla oli päivällä hiljaista, mutta sinne alkoi valumaan porukkaa koko ajan enemmän. Huomasin myös jossain vaiheessa, että siellä oli vähän kauempana kolme poijua 25 m välein. Päätin, että lauantaina laitan paremmin päällä pysyvät bikinit ja menen uimaan siihen.

Ihme pelleilijä...

Käskinkin sen pois pilaamasta kuvia

Piispanlinna

Piitsi ja uintirata 75 m

Kalaparvi vallihaudassa
No loppupäivä meni sitten taas syödessä ja tutkiessa paikkoja.

Aika komeita kuvia löyty Kohdun varrelta, hilpeä kadun nimi

Tollaset mäkin haluun ovenpieleen
Lauantai alkoi samalla tavalla eli parilla spa hoidolla ja sitten suunnattiin taas rannalle. Uiminen sai pientä takapakkia, kun havaitsin, että olin unohtanut toisista bikineistä puolet kotiin eli alaosan. Totesin vaan, että sitten täytyy vain toivoa, että mukana olevat vain pysyy päällä, mutta uimaan menen. Rannalla oli lauantaina beach volley kisat, joten porukkaa ja elämää oli. Ranta oli kyllä kaikin puolin ihan mahtava. Siellä oli kahvila, suihku, vessat jne. Kävin räpiköimässä sen 150 m eli rata ees taas, bikinien yläosa meinasi lähetä heti karkuun ja vedessä oli ällöjä kasveja rannan tuntumassa. Menin siellä yhhyh paniikissa. 5 min uinti oli tarpeeksi ja vesi ei tuntunut edes suolaiselta sen Välimeren pulahduksen jälkeen.

Biitsi ja bileet

Linna ja sen hauta, meinaa vallihauta. Tonne ois kyl ollu ikävä puota haarniskassa

Melko jykevä portti

Linna oli mielenkiintoinen. Siellä oli myös Viron historiaa esitelty aika kattavasti. Sekin oli mielenkiintoista. Tämän jälkeen hotellille ja tietty syömään. Oli kyllä vähän ryytynyt olo sen jälkeen ja taisimme molemmat nukahtaa, jonka jälkeen menimme vain syömään ja nukkumaan. Aamulla oli edessä taas aikainen herätys ja paluumatka.

Tuulimyllyjä mantereella, lautalta kuva
Paluumatka meni nopeasti Tallinnaan, varmaan siksi, että onnistuin nukahtamaan. Laiva oli ihan täynnä, mutta ei se vaatinut muuta kuin vähän pitkää pinnaa. Se mikä aavistuksen häiritsi oli suomalaisten valitus "ruuhkasta", mutta siitä huomaa, että Suomessa saa kulkea aika väljästi. Mietin vain mitenköhän ne raukat selviäisivät, jos joutuisivat oikeasti kunnon tungokseen...

Kotiin päästyämme kävin illalla juoksemassa rauhallisen melkein 7 km lenkin ja mietin matkalla, että ei puutu enää kuin se meren ranta vierestä niin voisi kuvitella olevansa vaikka Floridassa juoksemassa. Sellainen auringonlasku ja lämpö puoli yhdeksältä illalla. Teräsmieskin kävi vetäisemässä kesän ensimmäisen pyörälenkin, 18 km, keskiviikon Hauhon jokamiestriathlonia varten. Juoksi se vielä sen päälle reilun 5 km reippaasti.

Nyt sitten hakemaan Eetu koira kotiin sen kesälomalta Nokialta ja illalla osallistun vielä Triathlonteam226 harjoituskisaan, jossa matkoina oli muistaakseni 300-10-3. Huomenna takaisin ja viimeisen viikon kunniaksi pitää tehdä ne kaikki tekemättömät kotihommat, jotka eivät jostain syystä ole hävinneet mihinkään vaikka on kuinka toivonut ja odottanut :D

1. Maisemaa on mukava välillä vaihtaa. Se jo itsessään tekee hyvää mielelle. Nyt ei muuta kuin matkaa Floridaan varaamaan ;-)

1. Todellakin, näkee vähän muutakin kuin ne omat kulmat :) Floridaan ois kyl kiva mennä... :D Ehkä se matka pitää toteuttaa seuraavaksi ;)